Röda Sten - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Britt Nie - WaarBenJij.nu Röda Sten - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Britt Nie - WaarBenJij.nu

Röda Sten

Blijf op de hoogte en volg Britt

13 Maart 2016 | Zweden, Gotenburg

Maandag
Vannacht heb ik slecht geslapen. Ik ben al een paar dagen verkouden en ik moet heel erg veel hoesten. Het lijkt net of orkaan Katrina uit mijn longen kwam vanavond. Vandaag een lekker dagje geassisteerd en rustig aan gedaan.

Dinsdag
‘s Ochtend ben ik assistent geweest bij Fanny. In de middag heb ik zelf voor patiënt gespeeld. In de pauze hebben Ilse en ik samen gelunched, ze is nu ook verkouden en moet ook hoesten... Na de lunchpauze heeft Emin, medestudent, bij mij een plaque kleuring gedaan en tandsteen verwijderd. Nu is mijn gebit weer vrij van het “dental gold”.

Woensdag
In de ochtend hadden we een anesthesie practicum. Hier werd ik geïntroduceerd aan een nieuwe techniek. Het heet ‘the wand’ aka de toverstaf van harry potter. Het apparaat heeft een vorm van een pen, dus het wordt vaak gebruikt bij kinderen of mensen die bang zijn voor de tandarts en naalden. Je voelt het bijna niet als het gezet wordt.
In de middag heb ik meegelopen op de afdeling oral medicin. Hier worden mensen behandeld die speciale behandeling nodig hebben. Helaas hadden alle patiënten bij de mondhygienist afgezegd, dus ik heb meegekeken bij de tandarts. Hier werden patiënten behandeld met afwijkingen in de mond, zoals de erosieve vorm van orale lichen planus.

Donderdag
Dit was een speciale dag. Ilse en ik zijn in de ochtend met de mondhygiënist van oral medicin naar een ouderen tehuis gegaan. Hier hebben we diverse ouderen geholpen. Het is algemeen bekend dat de mondhygiëne, helaas, als eerste wordt verwaarloosd als iemand naar een verzorgingstehuis gaat.
Dit komt voor een groot deel door onwetendheid en een groot deel omdat er geen motivatie is het personeel om het bij de ouderen te doen. Ik heb dit nu met mijn ogen gezien dat dit wordt verwaarloosd, dit vond ik best wel heftig en verdrietig om te zien. Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat als je een slechte mondhygiëne hebt, en hierdoor ontsteking in de mond hebt (je hebt dit zelf niet door), dit een slechte invloed om je algehele gezondheid. Waarom zou je een wond of ontsteking op je huid wel verzorgen en die in je mond niet? Het is een grote uitdaging om als mondhygiënist deze belangrijke informatie door te geven aan mede mensen.
Vrijdag
Vanmorgen hebben we de resultaten besproken van een bacteriologische test en een mucosa test. Zoals gewoonlijk weer erg gezellig met de mede studenten.
Het zonnetje scheen vandaag, dus ik heb lekker buiten onder het genot van biertje lekker genoten van de zon! Mijn dag kon niet meer stuk.

Zaterdag
In de middag ben ik de stad in gegaan. Ik was nog niet naar de haven geweest, dus daar ben ik heen geweest. Hier ligt een heel erg groot schip, viking, dat een hotel schijnt te zijn. Erg indrukwekkend!
Na een overheerlijk fika ben ik naar de brug van Göteborg geweest. Hier heb je een indrukwekkend uitzicht over de stad. Vanaf deze brug heb je pas door dat deze stad echt een havenstad is eigenlijk.
Onder de brug heb je een kunsthal, Röda sten. Hier had je een indrukwekkende tentoonstelling gemaakt door de Finse artiestengroep, IC-98. Na het bekijken van de tentoonstelling heb ik mezelf getrakteerd op een biertje in een café, met uitzicht over het water.

Zondag
Vandaag heb ik fika gedaan met Hedvig in de watertoren. Je hebt daar echt prachtig uitzicht over de stad! Helaas zijn er niet genoeg plekken, dus we moesten eerst nog even wachten. We hebben buiten rondjes gelopen en genoten van het uitzicht...

  • 14 Maart 2016 - 12:10

    Klaarke Krakau De Jong:

    Dag Britt,

    Ik hoorde dat je een blog bij houdt. Wat leuk om jouw ervaringen te lezen. Het gebruik van de 'Wand' is misschien aanleiding om s in de literatuur te zoeken naar het gebruik en de voor- en nadelen daarvan. Het verschijnsel van patiënten die niet komen voor de afspraak met de mhg is blijkbaar ook bekend in Zweden. Dat is altijd jammer. Je ervaringen in de instelling voor ouderen heeft je duidelijk veel informatie gegeven. Een interessante vraag is wellicht ook wanneer de slechte gebitssituaties ontstaan: voor of na opname in een verzorgingstehuis of verpleeginstelling.
    Gelukkig heb je ook tijd om de omgeving te verkennen en heb je mensen die je inwijden in de Zweedse cultuur. Het wordt (is) ongetwijfeld een onvergetelijke ervaring.

    Groet Klaarke Krakau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Gotenburg

Britt

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 3923

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 06 Mei 2016

Exchange Göteborg

Landen bezocht: