Fika - Koffieleuten - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Britt Nie - WaarBenJij.nu Fika - Koffieleuten - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Britt Nie - WaarBenJij.nu

Fika - Koffieleuten

Blijf op de hoogte en volg Britt

14 Februari 2016 | Zweden, Gotenburg

Vrijdag
’s morgens om kwart over 9 had ik een gesprek met Ingeborg, ze was een van onze contactpersonen over deze exchange. Tijdens dit gesprek ging het vooral over wat we konden verwachten van zweden zelf. Als bedankje voor het mogelijke maken van deze exchange hebben we stroopwafels gegeven. Ze was hier super blij mee en zou dit gaan opsmikkelen tijdens de fika. Dat is een soort van koffie pauze met gebakje. Zweedse mensen houden heel erg veel van zoetigheid!
Na de ontmoeting ben ik de stad in gegaan. Het mocht dan wel koud zijn, maar de zon scheen super vel, dus ik had mijn zonnebril al nodig! Göteborg is echt een hele mooie stad. Als je van shoppen houdt, dan kom je echt in een shop paradijs terecht.
Aan het einde van de dag kreeg ik een berichtje van mijn student buddy Hedvig, erg leuke meid! Ze vroeg of ik mee wilde helpen met de voorbereiding van de activiteit van intet, dit is een soort studievereniging waar ze activiteiten voor exchange students organiseren. Tijdens deze activiteit hebben we Semla gemaakt. Dit is een broodje met slagroom (zonder suiker helaas) en amandelspijs aan de binnenkant.

Zaterdag
Toen ik vanmorgen wakker werd was het eindelijk helemaal wit buiten!! Het had vannacht een paar centimeter gesneeuwd. ☺
Ilse en ik zijn naar het universeum geweest. Het was meer een kindermuseum, maar de dieren die je kon zien waren wel leuk! De visafdeling en mamoetafdeling waren het leukst! Op de visafdeling is het Ilse en mij gelukt om nog met een haai op de foto te gaan. Na dit fantastische museum zijn we naar de Feskekörka geweest, dit is een vismarkt aka viskerk waarvan het gebouw op een kerk lijkt! Erg gaaf om te zien. Na deze viskerk zijn we terecht gekomen bij de Saluhallen, een overdekte markt zoals in de markthallen in Rotterdam. Echt leuk om allemaal typische zweedse marktkraampjes te zien!
Aan het einde van de middag zijn waren Ilse en ik van plan om fika te doen, maar het was wel moeilijk om een leuk tentje te vinden. Uiteindelijk hebben we bij kosmos een heerlijke fika gedaan.

Zondag
In de ochtend ben ik met Ilse naar de Ikea gegaan. Precies hetzelfde als in Nederland!! We hebben hier DE heerlijke zweedse balletjes gegeten. In de middag heb ik met mijn nieuwe vriendin Rebecca Göteborg ontdekt. We zijn in het stadsmuseum van Göteborg geweest. Hier waren dingen te zien over onder andere de Vikingen en Noorse goden (thor, odin). In het museum was ook nog wat over ABBA te zien, dit is onder andere de guilty pleasure van mij en mijn moeder.
Na liedjes van dancing queen te hebben gehoord zijn we naar Haga gegaan. Dit is een wijkje waar je lekker fika kan doen in een gezellig café. Rebecca en ik hebben hier een uitgebreide fika gedaan met allemaal typische Zweedse lekkernijen. (ze kunnen er hier wel wat van).
Morgen begint de eerste schooldag! Gelukkig heb ik dan alleen introductie!

P.S.: als iemand nog een tip heeft om een pot olijven makkelijk open te maken, dan hoor ik het graag!

  • 14 Februari 2016 - 21:44

    Piet En Willy:

    Lieve Britt, wat fijn dat je reis goed verlopen is. Ga lekker genieten van deze mooie ervaringen in Goteborg!! Liefs van Piet en Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Gotenburg

Britt

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 3895

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 06 Mei 2016

Exchange Göteborg

Landen bezocht: